Academic E-Sports
University of Agder – Норвегия
Какво представлява програмата?
Днес електронните спортове са сред най-бързо развиващите се индустрии глобално. Все повече фирми, частни и от публичния сектор, виждат възможността за развитие в тази сфера. Затова в Норвегия е създадена и такава бакалавърска програма по академични електронни спортове, с която ще развиете умения ценени от хиляди компании.
Завършвайки я, ще бъдете конкурентоспособни на бъдещия пазар на труда – както на национално, така и на международно ниво. Специалността по електронни спортове развива умения за много по-широка област, не само в съревнованието в игрите. Очакват ви специфични знания на тренировките, възстановителния процес и представянето в турнири. Част от програмата е и придобиване на знания относно ролята на електронните спортове в обществото и технологиите, тясно свързани с тях – както и приложението на е-спортове в образованието и в професионалния живот.
Какво се учи като предмети?
Една от основните цели на обучението по академични електронни спортове е да ви направи компетентни относно физиологичните и психологически условия, които формират е-спортистите, както и всички стъпки, които могат да предприемат, за да се развият по най-оптималния начин. Наред с това, в образованието са включени редица дисциплини, за да можете да създавате цифрово съдържание за сайтове и различни платформи, свързани с кибер спорта. За да се запълни цялостната подготовка на кандидата, се преподават и още:
- финанси
- предприемачество и брандиране
- програмиране
- киберсигурност
- използване на дистанционно управлявани превозни средства
- дизайн на игрите
- история на игрите
Дисциплината има 4 специализации, от които студентите трябва да изберат една област от електронните спортове. Това се случва в шестия семестър и специалностите са:
- e-sports athlete
- the e-sports industry (медии, администрация, др.)
- technology and innovation
- education and health
Първият семестър включка изучаването на основни понятия и термини, както психология и история в толкова новата индустрия на електрониите спортове. В следващите семестри се вмъкват по-конкретни и специализиращи дисциплини като дизайн на игри, програмиране и технологии в игрите, предприемачество, диетология, трявми и възстнавяване от съзтезания, др. Курсът на обучение завършва с подготовка и представане на бакалавърски проект.
Какво можем да продължим да учим?
В тази така нова дисциплина, намирането на добро последващо обучение е малко предизвикателство. Но университетът предлага магистърска степен, припокриваща се с тази бакалавърска програма – Multimedia and Educational Technology. Има и други магистратури като повечето от тях са в САЩ. В Европа варианти за последващо обучение, макар и платено, са основно в Испания
Кариерни възможности
Хубавото на тази бакалавърската степен е, че ви дава възможността да работите и извън сферата на е-спорта. След дипломирането си, ще се достатъчно подготвени, за да работите във всички части на тази индустрия – било то като спортист или треньор, като част от мениджмънта или администрацията, технологиите и дизайна, здравеопазването и рехабилитацията. Знанията, придобити от по-обхватните дисциплини като икономика, маркетинг и предприемачество, ще ви дадат шанса да работите на много други места, ако сметнете, че е-спортовете не са крайната ви цел след време – маркетинг и продажби, програмиране и дизайн, оператори на дронове и др.
Електронните спортове вече са един от учебните предмети в норвежките училища. Това създава възможността да се развиете и като преподаватели, ако прецените, че искате да помагате на бъдещите интернет спортисти още от ранното им развитие.
Някои от кариерите в международен план са:
- Esports Media Manager – отговорностите на този тип мениджъри в медийното производство и броудкастинг включват основно управление на създаването и излъчването на съдържание за електронни спортове. Други съпътстващи дейности на професията са набирането и обучението на студентски екипи, координиране и управление на събития и различни турнири.
- eSports Coordinator – подпомагане на разработването и популяризирането на екипа на даден клуб/организация за електронни спортове
- eSports Club Advisor – планиране и провеждане на тренировки, работа с документи на учениците/състезателите, обучение и подкрепа на учениците по време на турнири и координиране на дейности свързани със събирането на средства.
- eSports Camp Coach – основната дейност на професията е набирането на квалифицирани студенти-атлети, като наред с това отговаря и за планирането и подготовката за състезания, поддръжка на съоръжения и оборудване и участие и дейност в обществени събития
- Content Designer – от дизайнера се очаква, с помощта на артистичните си умения, да вдъхновява екипа на играта чрез креативен дизайн и да се погрижи всички аспекти на дизайна на игра като услуга да са на ниво през целия етап на проекта.
Има ли нещо интересно?
Студентски обмен
Ако желаете да учите един семестър в друг университет и държава, петият семестър е най-подходящ за целта. Университетът има споразумения за обмен на студенти с университети от САЩ и цяла Европа, както и постоянно разширява партньорската си мрежа.
Методи за оценяване
Формите и изискванията за изпитване са разнородни и зависят от различните курсове в програмата. Можете да получите оценки за:
- писмени индивидуални изпити
- домашни работи
- подготвяне и оценка на портфолио
- задължителна групова работа с писмени или устни презентации
- групови дискусии и презентации